Erol Çimen
Erol Çimen Temizlik

Temizlik

      İslam da temizlik ile ibadet birbirlerini tamamlar ve bir anlam ifade eder. Bu sebeple İslam Alimleri temizliği 3 safhalı bir faaliyet olarak görmüşlerdir.

1-Maddi temizlik; beden elbise ve çevre temizliği olarak ifade edilebilir. Maddi temizlik genelde ibadete hazırlık ve ön şart olarak, kimi durumda ibadet olarak değerlendirilmiş olması ona İslam kültüründe bir ibadet içeriği kazandırıldığını gösterir.

2-Hükmi temizlik; abdest ve gusül hükmi temizlik kademesidir.

3-Manevi temizlik; kişinin uzuvlarını gıybet, yalan, haram yemek, mala hıyanet etmek gibi günahlardan, kalbini haset, kibir, gösteriş, hırs ve benzeri huy ve hastalıklardan, hatta benlik ve bilincini Allah’ın gayrısından temizlemesi gelir.

      Allahu Teala şöyle buyuruyor:

-“Ey iman edenler, size verdiğimiz rızıkların temiz olanlarından yeyin, şayet sadece Allah’a ibadet ediyorsanız O’na şükredin.”(El Bakara,2/72)

-“Ey iman edenler! Allah’ın size helal kıldığı güzel ve temiz şeyleri haram etmeyin, sınırı aşmayın. Çünkü Allah sınırı aşanları sevmez. Allah’ın size verdiği rızıklardan helal ve temiz olarak yeyin ve inandığınız Allah’tan korkun.”(El maide 5/87-88)

-“Ey iman edenler! Namaza durmak istediğiniz zaman yüzlerinizi yıkayın, başınızı meshedin ve ayaklarınızı da topuklarınıza kadar yıkayın. Eğer cünüp iseniz tam temizlenin.”(El Maide 5/16)

          Peygamber Efendimiz (s.a.v) şöyle buyuruyor:

-“Temizlik imanın yarısıdır.(Müslim Taharet 1)

-“Allah temizdir. Temizliği sever.(Tirmizi- Edep-41)

-“Namazın anahtarı temizliktir.”(Ebu Davut Salat 73;Tirmizi Taharet 3)

-“Misvak kullanın, çünkü misvak ağzı temizler.”(Buhari, Savm 27)

-“Eğer müminlere güçlük verecek olmasaydım, onlara her namaz için misvak kullanmayı emrederdim.”(Buhari Cumu’a 8-Müslim Taharet 42)

-“Yemekten önce ve sonra el yıkamak yemeğe bereket getirir.”(Tirmizi Et’ime 29)

         Çevre temizliği sadece kişileri ilgilendirmez, toplumsal bir konudur. Burada fertlerin karşılıklı hak ve görevleri söz konusudur. Mesela yola çöp atan veya çekinmeden  tükürüp geçen, dinlenmek için gittiği gezinti yerlerinde yiyip içtiklerinin artıklarını çevreye saçan, işyerinin etrafını artık maddelerle kirleten kişi, yalnız çevresini kirletmiş olmakla kalmaz, kirlettiği yerlerde yaşayan veya o yerlerden yararlanan insanlara karşı da haksızlık yapmış olur. Bunun için çevre temizliğini aynı zamanda toplumsal bir görev olarak değerlendirmek ve bu konuda çok titiz davranmak Müslümanlar için bir yükümlülüktür. Müslüman üstü başı, çevresi, yiyeceği, giyeceği ile temiz, derli toplu, intizamlı olmaya ve böylece Allah’u Teala’nın rızasını kazanarak O’nun sevgili kulları arasına girmeye çalışır.

       ALLAH hepimizi hem maddi, hem hükmi ve hem de manevi temiz kullarından eylesin. Amin. Selam Ve Dua İle                                  

Önceki ve Sonraki Yazılar
Erol Çimen Arşivi